Sprzedaż detaliczna - co warto o niej wiedzieć?

Handel detaliczny to rodzaj sprzedaży, z którym większość z nas ma do czynienia na co dzień. Można powiedzieć, że sprzedaż detaliczna to ostatnie ogniwo na drodze produktu od linii produkcyjnej do domu klienta, czyli końcowy element obrotu towarowego.

Przedmiotem handlu detalicznego są z reguły niewielkie ilości produktów, przeznaczone do użytku własnego osoby kupującej. Zmiany w obrębie tego rodzaju sprzedaży są jednym ze wskaźników, które są brane pod uwagę podczas badania trendów w konsumpcyjnych wydatkach społeczeństw.

Gdzie odbywa się sprzedaż detaliczna?

Sprzedaż detaliczna odbywa się w sklepach stacjonarnych różnej wielkości – od małych sklepików osiedlowych, kiosków i straganów, przez większe markety i salony sprzedaży, aż po duże hipermarkety. Przestrzenią handlu detalicznego jest również internet, czyli sklepy, które nie posiadają stacjonarnej siedziby, a swój produkt wystawiają w formie dostępnych online ofert. Specyficznym obszarem dla sprzedaży detalicznej jest tak zwana sprzedaż ruchoma, czyli przez bezpośredni kontakt z klientem, ale bez jego wizyty w stacjonarnym sklepie. Galerie oraz centra i domy handlowe określane są jako skupiska handlu detalicznego, natomiast w przypadku dzielnic lub ulic mówimy o handlu rozproszonym.

W jakim celu prowadzi się handel detaliczny?

Jednym z istotnych zadań handlu hurtowego jest odpowiednie zaopatrzenie placówek, które prowadzą sprzedaż detaliczną. Handel ma również funkcje istotne z punktu widzenia gospodarki i konsumentów dóbr. Jego podstawową rolą jest dostarczanie klientom potrzebnych towarów, mających zaspokoić różnego typu potrzeby. W ramach takiej sprzedaży detalista może oferować konsumentom dodatkowe usługi, takie jak na przykład sprzedaż na raty, opcja dostawy do punktu odbioru bądź bezpośrednio do miejsca zamieszkania, programy lojalnościowe lub możliwość zamówienia towarów internetowo lub telefonicznie. Osoby i firmy, które zajmują się sprzedażą detaliczną, biorą również udział w kształtowaniu cen – detalista ma bezpośredni kontakt z końcowym klientem i jest w stanie szybko zareagować na obserwowane na rynku zmiany zachowań kupujących. Do zadań sprzedaży detalicznej zaliczamy też działania marketingowe nakierowane na klientów. Detalista uczestniczy w kształtowaniu konsumpcji przez tworzenie atrakcyjnych ofert, atrakcyjnych ekspozycji sklepowych, różne formy reklamy oraz zapewnienie kupującym dodatkowych usług. W niektórych sytuacjach prowadzący sprzedaż detaliczną przyjmują na siebie dodatkowe funkcje, takie jak produkcja i przetwórstwo, wzbogacające i uzupełniające ofertę.

Sprzedaż detaliczna - co warto o niej wiedzieć