Wymiana dętki w rowerze - instrukcja krok po kroku
Wymiana dętki to jedna z podstawowych prac serwisowych wykonywanych przy rowerze i bardzo przydatna umiejętność dla każdego rowerzysty, bez względu na poziom zaawansowania. Prędzej czy później większość kolarzy będzie miała problem z przedartą lub przebita dętką, co uniemożliwi jazdę. Wymiana dętki trwa zaledwie kilka minut i nie jest skomplikowana – bez problemu (z wykorzystaniem prostej wiedzy i podstawowych narzędzi) przeprowadzimy ją we własnym zakresie.
- Pierwszym krokiem jest zdjęcie koła. Aby to zrobić, należy odkręcić oś – przekręcić dźwignię, chwycić nakrętkę i ją odkręcić. Ze zdjętego koła trzeba następnie spuścić powietrze, zwalniając wentyl. Zdjęcie koła ułatwi ustawienie tylnej przerzutki na najmniejszą zębatkę, czyli najtwardsze przełożenie.
- Dętka umieszczona jest pod oponą roweru– żeby ją wyjąć przydatny jest specjalistyczny przyrząd, tak zwana łyżka. Warto mieć pod ręką zestaw łyżek (najczęściej sprzedawanych w zestawach po trzy sztuki). Są to tanie narzędzia, które w znacznym stopniu ułatwiają i przyśpieszają pracę. Specjaliści nie zalecają używania ostrych sprzętów, takich jak na przykład śrubokręt lub pilnik, ponieważ mogą one uszkodzić gumę.
- Oponę podważamy łyżką przeznaczoną do opon, a drugą łyżkę umieszczamy kilka centymetrów od pierwszej i przesuwamy ją po obwodzie koła. Trzecia łyżka ułatwi zadanie – w tym przypadku oponę podważamy dwoma przyrządami i zdejmujemy dodatkowym.
- Po odsunięciu opony wyjmujemy dętkę. Dobrym pomysłem, przed założeniem nowej, jest sprawdzenie stanu opony. Należy dokładnie ją obejrzeć, w poszukiwaniu obcych elementów a także przetarć lub rozdarć. Jeśli opona jest podniszczona, ją również trzeba wymienić.
- Kolejny etap to założenie nowej dętki. Na początek na koło częściowo nasuwamy oponę, zgodnie z kierunkiem bieżnika. Delikatnie napompowaną dętkę wsuwamy pod gumę, a na koniec nasuwamy pozostały fragment. Bardzo ważne jest, żeby żadna część dętki nie znalazła się na zewnątrz.
Lepiej zapobiegać niż zmieniać dętki
Z pewnością lepiej jest zapobiegać wypadkom – aby uniknąć konieczności wymiany dętki warto kontrolować stan opony oraz dbać o odpowiednie ciśnienie w kołach. Ciekawym rozwiązaniem dla rowerzystów, którzy często jeżdżą w warunkach sprzyjających przebiciu dętki, są opony z dodatkową wkładką antyprzebiciową. Bez względu na wszystko, dobrze jest wiedzieć, jak wymienić dętkę. Wymianę możemy poćwiczyć „na sucho”, w warunkach domowych, pod okiem bardziej doświadczonego serwisanta, aby czuć się pewnie i bezpiecznie nawet na najdłuższych wyprawach rowerowych.