Wymiana dętki w rowerze - instrukcja krok po kroku

Wymiana dętki to jedna z podstawowych prac serwisowych wykonywanych przy rowerze i bardzo przydatna umiejętność dla każdego rowerzysty, bez względu na poziom zaawansowania. Prędzej czy później większość kolarzy będzie miała problem z przedartą lub przebita dętką, co uniemożliwi jazdę. Wymiana dętki trwa zaledwie kilka minut i nie jest skomplikowana – bez problemu (z wykorzystaniem prostej wiedzy i podstawowych narzędzi) przeprowadzimy ją we własnym zakresie.

  1. Pierwszym krokiem jest zdjęcie koła. Aby to zrobić, należy odkręcić oś – przekręcić dźwignię, chwycić nakrętkę i ją odkręcić. Ze zdjętego koła trzeba następnie spuścić powietrze, zwalniając wentyl. Zdjęcie koła ułatwi ustawienie tylnej przerzutki na najmniejszą zębatkę, czyli najtwardsze przełożenie.
  2. Dętka umieszczona jest pod oponą roweru– żeby ją wyjąć przydatny jest specjalistyczny przyrząd, tak zwana łyżka. Warto mieć pod ręką zestaw łyżek (najczęściej sprzedawanych w zestawach po trzy sztuki). Są to tanie narzędzia, które w znacznym stopniu ułatwiają i przyśpieszają pracę. Specjaliści nie zalecają używania ostrych sprzętów, takich jak na przykład śrubokręt lub pilnik, ponieważ mogą one uszkodzić gumę.
  3. Oponę podważamy łyżką przeznaczoną do opon, a drugą łyżkę umieszczamy kilka centymetrów od pierwszej i przesuwamy ją po obwodzie koła. Trzecia łyżka ułatwi zadanie – w tym przypadku oponę podważamy dwoma przyrządami i zdejmujemy dodatkowym.
  4. Po odsunięciu opony wyjmujemy dętkę. Dobrym pomysłem, przed założeniem nowej, jest sprawdzenie stanu opony. Należy dokładnie ją obejrzeć, w poszukiwaniu obcych elementów a także przetarć lub rozdarć. Jeśli opona jest podniszczona, ją również trzeba wymienić.
  5. Kolejny etap to założenie nowej dętki. Na początek na koło częściowo nasuwamy oponę, zgodnie z kierunkiem bieżnika. Delikatnie napompowaną dętkę wsuwamy pod gumę, a na koniec nasuwamy pozostały fragment. Bardzo ważne jest, żeby żadna część dętki nie znalazła się na zewnątrz.

Lepiej zapobiegać niż zmieniać dętki

Z pewnością lepiej jest zapobiegać wypadkom – aby uniknąć konieczności wymiany dętki warto kontrolować stan opony oraz dbać o odpowiednie ciśnienie w kołach. Ciekawym rozwiązaniem dla rowerzystów, którzy często jeżdżą w warunkach sprzyjających przebiciu dętki, są opony z dodatkową wkładką antyprzebiciową. Bez względu na wszystko, dobrze jest wiedzieć, jak wymienić dętkę. Wymianę możemy poćwiczyć „na sucho”, w warunkach domowych, pod okiem bardziej doświadczonego serwisanta, aby czuć się pewnie i bezpiecznie nawet na najdłuższych wyprawach rowerowych.