Rower elektryczny - wyjaśniamy, jak działa

Rower to pojazd napędzany siłą mięśni – tak zwykle myślimy o popularnym jednośladzie. Okazuje się jednak, że są rowery, w których „napędem” wcale nie są nogi. Mowa o tak zwanym e-bike'u, czyli rowerze elektrycznym. Jak działa taki pojazd, jakie ma zalety i dla kogo jest to dobre rozwiązanie?

E-bike – co to takiego?

E-bike to skrót od nazwy „electric bicycle”, którą dosłownie tłumaczy się jako rower elektryczny. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym z 1997 roku, rower może być wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny, którego napięcie ma być nie wyższe niż 48 V, a moc nie powinna przekraczać 250 V. Pojazdy, które spełniają te warunki, zgodnie z przepisami, są uznawane za rowery, a ich użytkowników obowiązują takie same prawa i obowiązki jak rowerzystów jednośladów bez napędu. Oznacza to na przykład, że osoby korzystające z rowerów wspomaganych pracą silnika nie muszą martwić się o ubezpieczenie OC, rejestrację pojazdu lub regularne przeglądy (choć warto je wykonywać).

Rower elektryczny – czym się charakteryzuje?

Rowery elektryczne różnią się od „klasyków” obecnością dodatkowych komponentów. Przede wszystkim e-bike jest wyposażony w sterowniki – są to elementy elektroniczne, dzięki którym użytkownik może manewrować mocą wspomagania. Im więcej pracy w pedałowanie włoży rowerzysta, tym bardziej intensywne jest wspomaganie. Rower elektryczny posiada również silnik, który może być zlokalizowany w tylnej lub przedniej piaście koła albo łączyć się bezpośrednio z korbą. Ważnym elementem „elektryka” jest akumulator. Liczba kilometrów przejechanych ze wsparciem jest uzależniona od jego pojemności – mówimy tutaj o odległościach od 30 do nawet 150 kilometrów. Akumulator wymaga ładowania, dlatego umieszcza się go na ramie lub bagażniku, aby jego demontaż i ponowne zakładanie było jak najłatwiejsze. Akumulator roweru elektrycznego, jak wszelkie urządzenia tego typu, ma określoną żywotność, liczoną w cyklach rozładowania i ładowania. Z reguły jest to wartość na poziomie od 500 do 1000 cykli. Popularnym rozwiązaniem w e-bikach są akumulatory litowo-jonowe, dzięki którym urządzenia są bardziej wydajne. W rowerze elektrycznym nie powinno też zabraknąć panelu do sterowania wspomaganiem, licznika prędkości oraz ekranu, na którym rowerzysta ma dostęp do parametrów aktywności sprzętów. Niektóre modele mają również klamki hamulcowe, aby hamowanie było skuteczniejsze.

Dlaczego warto mieć rower elektryczny?

Rower elektryczny pozwala korzystać ze wspomagania w trudnych warunkach. Świetnie sprawdzi się podczas długiej jazdy pod górkę albo pod wiatr. Elektryczne wspomaganie przyda się także podczas dłuższych wypraw. Zalety elektrycznego roweru docenią też seniorzy, którzy chcą dbać o kondycję i cieszyć się przyjemnością z jazdy. Dodatkowe elementy napędu wpływają jednak na masę urządzenia – “elektryk” będzie zwykle o kilka kilogramów cięższy od klasycznego jednośladu.