Na czym polega sprzedaż hurtowa?
Sprzedaż hurtowa to (obok sprzedaży detalicznej) jeden z dwóch modeli biznesowych w sektorze handlowym. Polega na udostępnianiu produktów klientom, którzy następnie sprzedadzą je w swoich sklepach. Hurtownicy mogą również współpracować z innymi hurtownikami. Dziś przyglądamy się tego typu transakcjom.
Na czym dokładnie polega sprzedaż hurtowa?
Hurtownia kupuje dużą liczbę towarów od producenta lub dystrybutora produktów, dzięki czemu jest w stanie uzyskać za nie korzystną cenę. Kupiony towar jest następnie sortowany lub paczkowany w magazynie, a potem odsprzedawany klientom detalicznym i sieciom handlowym. Handel hurtowy wypełnia różne zadania, z których najważniejsze jest odpowiednie zaopatrzenie sklepów i punktów sprzedaży detalicznej. Hurtownik dba również o zachowanie wysokiej jakości towarów oraz ich wartości użytkowej dla klienta.
Organizacja przebiegów towarowych
Zadaniem sprzedaży hurtowej jest też organizacja przebiegów towarowych, czyli drogi towarów od procesów produkcji do konsumpcji przez klientów. Hurtownie, które są istotnym uczestnikiem hurtowego handlu, magazynują towar, co przyczynia się do utrzymania równowagi między procesami wytwarzania produktów a ich sprzedażą. Dzieje się tak między innymi dzięki współpracy z producentami i dystrybutorami w obszarze kształtowania łańcucha dostaw, dostosowanego do panującej na rynku sytuacji i potrzeb klientów. Dzięki hurtowej sprzedaży wytworzony produkt staje się asortymentem handlowym, a różnice czasowe o przestrzenne pomiędzy produkcją a detaliczną sprzedażą zostają wypełnione.
Obrót składowy i obrót tranzytowy
Sprzedaż hurtowa może przyjąć jedną z dwóch form obrotu. W obrocie składowym towary są przez pewien czas magazynowane w hurtowni. Z kolei w drugim, kiedy mówimy o obrocie tranzytowym, zostaje pominięty etap przechowywania w magazynach hurtowych, a towar trafia do sprzedaży detalicznej bezpośrednio od producenta. W obrocie tranzytowym hurtownik pełni rolę pośrednika między dystrybutorem a odbiorcą, w tranzycie organizowanym pobiera prowizję za organizację współpracy, a w tranzycie rozliczanym – rozlicza się z obydwoma stronami.
Model sprzedaży handlowej jest pod wieloma względami bardzo korzystny. Hurtownicy nie potrzebują prowadzenia działań marketingowych na tak szeroką skalę jak sprzedawcy detaliczni, którzy muszą „przyciągnąć” jak najwięcej indywidualnych klientów. Z drugiej strony, w działalności hurtowni dużą rolę odgrywa logistyka, często rozbudowana i skomplikowana, wymagająca koordynacji działań między dostawcami i odbiorcami.