Jak prawidłowo zmieniać biegi w rowerze?
Podobno zmiana przerzutek jest czynnością niezwykle prostą, wręcz intuicyjną. Wystarczy pociągnąć za manetki po prawej i lewej stronie kierownicy. Rower zmienia bieg, a jazda staje się płynniejsza. Nie każdy jednak wie, kiedy należy dokonać zmiany przerzutek i jak je regulować. Prezentujemy sprawdzone porady na to, jak zmieniać przerzutki w rowerze, by jazda była maksymalnie przyjemna.
Jak działają przerzutki w rowerze?
Przerzutki dzieli się na zewnętrze i wewnętrzne. Te pierwsze zmieniają przełożenia poprzez przesuwanie łańcucha pomiędzy różnymi zębatkami znajdującymi się z tyłu roweru. Natomiast przerzutki wewnętrzne działają na zasadzie przekładni planetarnej, która obejmuje system kół zębatych, zapadek i pierścieni obracających się względem siebie. Tego typu mechanizm jest zazwyczaj umieszczany wewnątrz tylnej piasty roweru.
Zmiana przerzutki następuje po każdym ruchu manetką. Dźwignie zamontowane wewnątrz ciągną lub zwalniają metalową linkę, a łańcuch podnosi się lub opada, trafiając na właściwą zębatkę. To jeden z prostszych mechanizmów działania przerzutek.
W nowoczesnych rowerach elektrycznych oprócz tradycyjnego systemu zmiany biegów występuje też elektroniczny. Po naciśnięciu przycisku na manetce, system wysyła impuls elektryczny, który uruchamia mechanizm zmieniający bieg. Zmiana przerzutek jest szybsza i płynniejsza niż w przypadku tradycyjnego mechanizmu. Co istotne, nie wymaga również tak częstych konserwacji i napraw. To łatwy sposób na płynną jazdę.
Jak ustawić przerzutki w rowerze przed wyruszeniem w trasę?
Zanim wybierzesz się na wycieczkę rowerową, warto zadbać o odpowiednie ustawienie przerzutek. Regulacja przerzutki przedniej i tylnej nie wymaga skomplikowanej wiedzy, ale warto się na nią przygotować. Wcześniejsze zgromadzenie wiedzy daje pewność, że rower nie zostanie przypadkowo uszkodzony.
Najpierw należy zaopatrzyć się w potrzebne narzędzia:
- klucz imbusowy,
- wkrętak krzyżakowy
- szczypce lub kombinerki.
Kiedy narzędzia będą gotowe, możesz rozpoczynać pracę. Postępuj zgodnie z naszymi instrukcjami:
- Upewnij się, że przerzutka jest prawidłowo zamocowana – prowadnica powinna znajdować się równolegle do dużej tarczy w odległości 1–3 mm nad nią.
- Przełóż łańcuch na najmniejszą przednią tarczę.
- Sprawdź napięcie linki tylnej przerzutki – to kluczowy element regulacji. Upewnij się, że linka nie jest zbyt luźna.
- Przełóż łańcuch na środkową zębatkę kasety z tyłu.
- Zlokalizuj śruby ograniczające zakres przerzutki (dla małej i dużej tarczy) i poluzuj je przy użyciu wkrętaka krzyżakowego.
- Przeprowadź test działania łańcucha na najmniejszej tarczy – jeśli podczas kręcenia pedałami łańcuch spada poza małą tarczę, dokręć śrubę ograniczającą wychylenie dla małej tarczy o ćwierć obrotu. Z kolei jeśli łańcuch z trudem przechodzi na małą tarczę lub w ogóle nie chce na nią spaść, poluzuj tę samą śrubę o ćwierć obrotu.
- Powtarzaj regulację, aż przerzutka będzie działać prawidłowo na najmniejszej tarczy. Sprawdź największą tarczę – wykonaj te same czynności, odpowiednio regulując śrubę ograniczającą.
- Wkręć śrubę baryłkową do oporu, zamocuj linkę imbusem, a następnie dostosuj jej napięcie, by łańcuch płynnie przechodził na środkową tarczę.
Cały proces nie jest trudny, a regulacja tylnej przerzutki w rowerze jest jeszcze łatwiejsza od ustawienia tych znajdujących się na przodzie.
Jak zmieniać przerzutki podczas jazdy?
Skoro regulowanie przerzutek zostało wykonane, możesz wyruszyć w drogę. Tutaj zaczyna się cała zabawa, ponieważ odpowiednio dobrany bieg poprawi płynność Twojej jazdy. Właściwa zmiana biegów jest szczególnie pomocna podczas poruszania się na zmieniającym wysokość terenie. Należy pamiętać, aby nie zmieniać biegów w rowerze podczas postoju. To częsty błąd początkujących rowerzystów. Zmiana położenia łańcucha, gdy pedały pozostają w spoczynku, może doprowadzić do zacięcia się zębatek lub ich rozregulowania. Niepożądanym skutkiem takiego działania może być również spadnięcie łańcucha, a ponowne umieszczenie go na miejscu jest kłopotliwe i zajmie sporo czasu.
Pamiętaj, aby dopasować biegi do stylu jazdy. Gdy poruszasz się po wzniesieniach, dobrze jest korzystać z niższych biegów, ponieważ nie wkłada się dużego wysiłku w pedałowanie. Dzięki temu zmniejsza się obciążenie nakładane na kolana, co chroni przed kontuzjami. Zasada jest taka, że im niższy bieg, tym szybciej trzeba naciskać na pedała. Z kolei przy prostym terenie zalecane są wyższe biegi, ponieważ nogi nie męczą się tak szybko. Na początku wymagana jest większa siła, by wprowadzić rower w ruch, ale już po kilku obrotach pedałami, nabiera się prędkości.
Zdobycie wiedzy o tym, jak ustawić przerzutki w trakcie jazdy, z pewnością poprawi komfort podróżowania. Korzystanie z biegów zmniejsza ryzyko urazów kolan i zmęczenia. Dobrze jest również pamiętać, jak regulować przerzutki, zanim wsiądzie się na rower. To z kolei pomoże w zapobieganiu uszkodzeniom mechanizmu zmiany biegów.
Potrzebujesz nowego roweru miejskiego, w którym z łatwością będziesz zmieniać przerzutki? W ofercie Hurtowni7 znajdziesz rozmaite modele, spośród których z pewnością wybierzesz coś dla siebie. Zapraszamy!